COVID-19, zonder enige twijfel het meest besproken onderwerp van het moment. Tal van evenementen werden gezien de huidige omstandigheden uitgesteld, of in het ergste geval zelf afgelast. Ook ik zou op 5 april deel hebben genomen aan de marathon van Rotterdam, maar moet mijn planning zien te herschikken. Hoe ga je daar als atleet mee om? Hoe blijf je gemotiveerd, en moet je überhaupt wel blijven trainen? Je komt het in onderstaand artikel te weten.

Waarom zou ik in tijden van COVID-19 nog trainen?

Reden 1: fit blijven

COVID-19
Jeffrey Sanders

Het klinkt logisch, maar wanneer je stopt met trainen verlies je een deel van je huidig vormpeil. Hoe langer je de pauzeknop indrukt, hoe meer je vorm zal dalen. 

Onderzoek bij wielrenners heeft uitgewezen dat een relatieve korte pauze van om en bij de twee weken helemaal niet zo erg hoeft te zijn. Voorwaarde is wel dat er vooraf voldoende training gerealiseerd werd over een periode van minstens 12 weken of langer. 

Daarnaast is het bewezen dat een gereduceerd trainingsprogramma het verlies aan ‘fitness’ kan beperken. Het verminderen van uw trainingsvolume met bijvoorbeeld 2/3de van het huidige volume heeft een verwaarloosbaar effect op de korte termijn, op voorwaarde dat voldoende intensief getraind wordt in het resterende derde deel. 

Kortom, een paar weken rustiger aan moeten doen zal u niet veel kwaad doen, zelfs een kleine training zal je veel fitter houden dan helemaal geen training.

Reden 2: gelukkig blijven

In tijden van ‘social distancing’ en eenzaamheid is alle hulp die we kunnen krijgen meer dan welkom. Precies daarom is regelmatige lichaamsbeweging een van de beste activiteiten die je kunt doen. Aan lichamelijke activiteit zijn namelijk ook heel wat voordelen gekoppeld zoals verminderde stress, een betere nachtrust, minder kans op depressie en meer zelfvertrouwen. 

Tijdens een onderzoek werd een groep hardlopers bijvoorbeeld verhinderd om gedurende 2 weken samen te trainen. Allen vertoonden ze grotere symptomen van depressie, angst, verwarring en stemmingswisselingen in vergelijking met de groep die wel samen mocht trainen.

Het is volkomen normaal dat je in de verleiding kan komen om een paar trainingen over te slaan vanwege de huidige situatie. Misschien heb je wel helemaal geen andere keuze. Wanneer je er te veel overslaat kan dit negatieve mentale effecten hebben, die je moet proberen te vermijden. Alles wat u zelf kunt doen, al is het maar een eigen trainingscircuit in de tuin of een kleine jogging in de buurt, zal een bijdrage leveren aan je welzijn.

Reden 3: rekening houden met de context

In tijden van onzekerheid kan het moeilijk zijn om jezelf te motiveren. Het voelt misschien alsof er een muur voor je staat, waardoor je zicht op de toekomst belemmerd wordt. Hoe kun je jezelf overhalen om een zware training te doen, wanneer je niet eens weet wanneer je volgende wedstrijd zal zijn?

Op dit moment moeten zowel atleet als trainer nadenken over het grotere geheel. Wees optimistisch en vertrouw erin dat de huidige situatie vroeg of laat weer zal verdwijnen. Wanneer je pas dan opnieuw begint te trainen, kom je wellicht te laat. Stel je bijvoorbeeld voor dat je over een drietal maanden weer kunt racen. Zou de manier veranderen waarop je vandaag denkt over training? Zonder continu die muur voor ogen te zien voel je je wellicht al een stuk gemotiveerder.

Het gaat ook niet alleen om dit seizoen. COVID-19 mag dan wel roet in het eten gooien gedurende deze periode, maar de training die je nu uitvoert, zal je prestaties op de langere termijn evenzeer ten goede komen. Duursporten zoals wielrennen, triatlon of lopen zijn sporten waarbij regelmaat en geduld de sleutels tot succes zijn. Uithoudingsvermogen, snelheid en kracht verbeteren langzaam en gestaag. Aan jou de keuze om te onderhouden of binnenkort opnieuw te moeten beginnen.

Blijf dus rekening houden met de context waarin we momenteel leven en houd het grotere geheel steeds in de gaten. Doe je best om fit en positief te blijven. Veel succes en blijf gezond!

Wil je nog meer lezen over dit onderwerp? Lees dan zeker ook: https://trirun.be/covid-19-wat-coach-en-atleet-moeten-weten/

Bronnen

www.who.int

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here